20.05.2020r.
Temat: Dysproporcje w rozwoju krajów.
Celem lekcji jest poznanie przyczyn dysproporcji rozwojowych państw świata.
Dysproporcja rozwojowa to dystans między poziomem rozwoju poszczególnych państw i grup państw. Przyczyny dysproporcji w rozwoju społeczno-gospodarczym świata:
- przyrodnicze ( ukształtowanie terenu, klimat, gleby, surowce mineralne)
- historyczne:( kolonializm i handel niewolnikami,kłótnie plemienne)
- kulturowe: (religia, poziom wykształcenia społeczeństwa, podatność na wprowadzanie zmian)
- polityczne (różnica pomiędzy gospodarką centralnie sterowaną a gospodarką rynkową, wojny domowe)
- ekonomiczne (zasoby finansowe państwa, zasoby siły roboczej)
Dysproporcje rozwojowe spowodowały podział państw na dwie grupy: państwa rozwijające się i państwa rozwinięte, na podstawie kryteriów ekonomicznych i społecznych. Grupa państw rozwijających się nazywana jest także Trzecim Światem, państwami słabo rozwiniętymi lub państwami globalnego Południa. W praktyce nie ma jasno określonych mierników wskazujących, które państwa zaliczamy do tej grupy.
Na podstawie materiału w podręczniku 258-262 oraz na platformie https://epodreczniki.pl/a/globalizacja-dysproporcje-rozwojowe-wspolczesnego-swiata/DwFzoEZQ0 od tematu Dysproporcje rozwojowe największym dramatem XXI wieku? proszę sporządzić notatkę wg punktów:
1. Przyczyny wzrostu dysproporcji w między krajami bogatymi a biednymi.
2. Przykłady państw bogatej Północy i biednego Południa
3.Jak zlikwidować dysproporcje rozwojowe?
4. ONZ w walce z dysproporcjami rozwojowymi.
Potwierdzeniem aktywnego udziału w zajęciach będzie przesłanie zdjęcia notatki z zeszytu przedmiotowego i przesłanie do mnie do dnia 23..05.2020 do godziny 20 .
Wszelkie pytania i informacje zwrotne należy kierować do mnie na e-mail – kaczan2kaczan2@o2.pl lub poprzez e-dziennik wpisując w tytule wiadomości imię i nazwisko ucznia oraz klasę.
Pozdrawiam.
Mariusz Kaczan