19.06.2020r.
Temat: Rzeźbotwórcza działalność lądolodów i wód polodowcowych.
Celem lekcji jest poznanie form terenu powstających w wyniku działalności lądolodów i wód polodowcowych.
Proszę zapoznać się z materiałem dydaktycznym w podręczniku oraz z materiałem zamieszczonym na stronie http://geografia24.pl/rzezbotworcza-dzialalnosc-ladolodow/
zwracając uwagę na treść oraz ciekawe zdjęcia i schematy:
-formy powstałe w wyniku niszczącej działalności lądolodów i wód z topniejącego lodu ( rynny polodowcowe, pradoliny)
-formy powstałe w wyniku budującej działalności lądolodów i wód z topniejącego lodu (sandry, kemy, ozy, drumliny)
Celem utrwalenia form powstających w wyniku działalności lodowców, lądolodów proponuję wykonać ćwiczenia sprawdzające ze strony rozpoznanie form terenu.
Efektem rzeźbotwórczej działalności lądolodu jest powstawanie charakterystycznej rzeźby polodowcowej, która można podzielić na dwie grupy:
- Rzeźba młodoglacjalna – obejmuje łatwe w identyfikacji formy polodowcowe, które powstały niedawno – podczas ostatniego zlodowacenia. Krajobraz jest intensywnie sfałdowany i zawiera liczne ślady obecności lądolodu. Obszary z takim krajobrazem nazywamy pojezierzami.
- Rzeźba staroglacjalna – obejmuje trudne w identyfikacji formy polodowcowe, które powstały w czasie wielu dawnych zlodowaceń. Krajobraz jest mało zróżnicowany a śladów zlodowaceń jest niewiele.
Wszelkie pytania i informacje zwrotne należy kierować na e-mail – kaczan2kaczan2@o2.pl lub poprzez e-dziennik wpisując w tytule wiadomości imię i nazwisko ucznia oraz klasę.
Pozdrawiam. Mariusz Kaczan