13.05.2020r.
Temat: Rzeźbotwórcza działalność morza.
Celem lekcji jest określenie niszczącej i budującej działalności morza oraz poznanie form powstających w wyniku działalności morza.
Działalność morza polega na kształtowaniu wybrzeża wskutek niszczącej i budującej działalności. Erozja morska, inaczej abrazja polega na tym, że fale morskie uderzają w wysoki brzeg z ogromną energią. Proces niszczenia brzegu ilustruje film http://scholaris.pl/resources/run/id/69384 .
Budująca działalność morza widoczna jest na niskich i płaskich wybrzeżach.
Materiał dydaktyczny znajduje się w podręczniku w temacie „Rzeźbotwórcza działalność morza” oraz jest dostępny na stronie http://geografia24.pl/rzezbotworcza-dzialalnosc-morza/ . Po jego analizie proszę wg schematu sporządzić notatkę z lekcji:
- Proces niszczenia wysokiego brzegu
- Czynniki wpływające na intensywność abrazji.
- Efekty budującej działalności morza https://www.youtube.com/watch?v=qtw2A7uWMVU, https://www.youtube.com/watch?v=8Qz76CjLizw
- Typy wybrzeży i przykłady ich występowania.
Dla chętnych proponuję wykonanie krzyżówki, której hasłem jest mierzeja. Określenia haseł mogą być terminami tylko z bieżącej lekcji.
Potwierdzeniem udziału w dzisiejszych zajęciach będzie przesłanie zdjęcia samodzielnie wykonanej notatki w zeszycie przedmiotowym do dnia 16 maja 2020r.
Przypominam o sprawdzianie 18 maja.
Zagadnienia do utrwalenia przed sprawdzianem:
- Wietrzenie skał, ruchy masowe.
- Procesy krasowe – formy krasu podziemnego i powierzchniowego.
- Rzeźbotwórcza działalność morza, wiatru, rzek, lodowców górskich i lądolodów.
- Przykładowy test utrwalający.
przykładowy test utrwalający procesy egzogeniczne
Wszelkie pytania i informacje zwrotne należy kierować do mnie na e-mail –kaczan2kaczan2@o2.pl lub poprzez e-dziennik wpisując w tytule wiadomości imię i nazwisko ucznia oraz klasę.
Pozdrawiam.
Mariusz Kaczan