1BT (Tech)Zdalne Lekcje

Geografia 1 BT

22.04.2020r.

Temat: Ruchy górotwórcze.

Celem lekcji jest poznanie orogenez w historii Ziemi, deformacji tektonicznych oraz typów genetycznych gór.

Ruchy górotwórcze zwane orogenezami trwają setki milionów lat.To ruchy wypiętrzające, w wyniku których fragmenty skorupy ziemskiej są wyniesione na znaczną wysokość.

Orogeneza kaledońska – odbyła się w paleozoiku, trwała od kambru do początku dewonu. Sfałdowaniu uległy struktury zwane obecnie kalenoidami (Góry Kaledońskie, Skandynawskie, Sudety, Góry Świętokrzyskie )

Orogeneza hercyńska – miała miejsce w drugiej połowie paleozoiku, trwała od środkowego dewonu do końca permu: Sfałdowaniu uległy struktury zwane obecnie hercynidy (Góry Iberyjskie, Góry Kantabryjskie, Masyw Centralny, Ardeny)

Orogeneza alpejska – trwała w mezozoiku i kenozoiku: Sfałdowaniu uległy struktury zwane obecnie alpidami ( najwyższe góry świata Alpy, Karpaty, Pireneje, Apeniny, Himalaje, Kordyliery).

Zagadnienia:

1.Deformacje tektoniczne (ciągłe, nieciągłe)

2. Typy genetyczne gór (fałdowe, zrębowe, wulkaniczne)

Materiał dydaktyczny znajduje się w podręczniku w temacie „Ruchy górotwórcze i deformacje tektoniczne” oraz https://epodreczniki.pl/a/plytowa-budowa-litosfery-ruchy-gorotworcze/DhpGGkP8n rozdział 2 a także https://www.geografia24.eu/geo_prezentacje_pr_1/301_5_procesy_endogeniczne/r1_5_04a.pdf .

W notatce proszę zapisać:

a) przykłady gór powstałych podczas trzech wymienionych orogenez

b) uzupełnić tabelkę

Rodzaj gór

Powstawanie

Przykłady (min.2)

Alpy, Himalaje, Pireneje

Powstają wskutek pionowych przemieszczeń wzdłuż uskoków skalnych

wulkaniczne

c)Wyjaśnić pojęcia: ruchy epejrogeniczne, izostatyczne, orogeniczne.

Potwierdzeniem aktywnego udziału w zajęciach będzie odesłanie informacji zwrotnej ze zdjęciem notatki i przesłanie do mnie do dnia 25.04.2020 do godziny 20.

Zagadnienia do powtórzenia przed sprawdzianem –

  • Budowa wnętrza Ziemi

  • Tektonika płyt litosfery i jej skutki

  • Dzieje Ziemi (ery, okresy, ważniejsze wydarzenia)

  • Formy ukształtowania lądów i dna oceanicznego

  • Zjawiska wulkaniczne, trzęsienia Ziemi – skutki

Przykładowy test. Warto wykonać, szczególnie przed sprawdzianem, który odbędzie się na następnej lekcji.

Wnętrze Ziemi test

Wszelkie pytania i informacje zwrotne należy kierować na e-mail – kaczan2kaczan2@o2.pl lub poprzez e-dziennik wpisując w tytule wiadomości imię i nazwisko ucznia oraz klasę.

Powodzenia. Mariusz Kaczan