Temat: Biznesplan przedsiębiorstwa gastronomicznego.
Na dzisiejszej lekcji dowiecie się co to jest biznesplan po co się go opracowuje i co daje przedsiębiorcy.
Większość ważnych działań, które podejmujemy w życiu, udaje się zrealizować jedynie wtedy, gdy się je dobrze zaplanuje. Na przykład wakacje, remont mieszkania czy wesele mogą się nie udać, jeżeli wcześniej nie przemyśli się najważniejszych spraw z nimi związanych. Planowanie ogranicza ryzyko niepowodzenia i obniża koszty działań, pozwala przewidzieć sytuacje problemowe i im zapobiegać. Nic więc dziwnego, że prowadzenie własnej działalności gospodarczej wymaga dokładnego zaplanowania m.in. poszczególnych celów i zadań. Przedsiębiorca spisuje te plany w dokumencie nazywanym biznesplanem.
- Po co się opracowuje biznesplan?
Biznesplan to dokument, w którym są określone cele przedsiębiorstwa oraz zakres i sposób jego działania dla osiągnięcia tych celów. Znajdują się w nim zatem odpowiedzi na 2 podstawowe pytania, które musi zadać sobie każdy przedsiębiorca: Co i jak będę robić? oraz Czy moja działalność przyniesie zysk? Przygotowanie biznesplanu pozwala przedsiębiorcy sprawdzić, czy jego pomysł na firmę ma szansę powodzenia.
Biznesplan opracowuje się zwykle w 3 celach:
- stworzenia planu działań, które należy podjąć, by przedsiębiorstwo powstało i przynosiło zyski,
- stworzenia planu działań mających na celu rozwój lub poprawę kondycji już istniejącego przedsiębiorstwa, np. przy łączeniu (fuzji) przedsiębiorstw lub wprowadzaniu nowych produktów na rynek,
- stworzenia dokumentu, który przekona potencjalnych inwestorów (np. bank), że planowana działalność się powiedzie i że warto wesprzeć finansowo jej realizację.
2. Co daje przedsiębiorcy opracowanie biznesplanu?
Doświadczeni biznesmeni uważają, że biznesplan ma bardzo duże znaczenie dla powodzenia planowego przedsięwzięcia. Ich zdaniem opracowanie tego dokumentu pozwala:
- uporządkować swoje plany i przemyślenia,
- określić cele, do których się zmierza,
- określić, czy posiada się wystarczające środki (wiedzę, doświadczenie, pieniądze, kadrę, czas) na ich zrealizowanie,
- ustalić, jakie uwarunkowania mogą wpłynąć na powodzenie lub porażkę przedsięwzięcia (np. niewystarczające środki, silna konkurencja, wybór lokalizacji, cena towarów lub usług, wielkość rynku),
- ustalić, które zadania muszą, a które mogą być zrealizowane i w jakiej kolejności,
- określić, jaki poziom sprzedaży przy określonych kosztach działalności okaże się gwarancją zysku,
- ocenić poziom ryzyka podejmowanej działalności.
W razie pytań proszę o kontakt poprzez dziennik elektroniczny.
Pozdrawiam
Lisiecka Anna