Temat: Biznesplan przedsiębiorstwa gastronomicznego.
Na dzisiejszej lekcji dowiecie się z jakich elementów powinien składać się biznesplan przedsiębiorstwa.
Struktura biznesplanu
Jak już wiesz, biznesplan opracowuje się w różnych celach. Z tego względu, w zależności od przeznaczenia, poszczególne biznesplany są różnicowane i kładzie się w nich większy lub mniejszy nacisk na wybrane elementy. Przykładowo: biznesplan nowo powstającego przedsiębiorstwa skupiał się będzie bardziej na działaniach, które należy kolejno podjąć przy rozwijaniu działalności, a także na przeanalizowaniu, czy przyniosą one zysk. Biznesplan istniejącego przedsiębiorstwa, które chce wprowadzić na rynek nowy produkt, będzie zawierał dogłębną charakterystykę podobnych produktów konkurencji, a biznesplan przygotowany dla banku w celu uzyskania kredytu będzie miał bardziej rozbudowaną analizę finansową. Jednak każdy biznesplan powstaje według określonego wzorca, który tworzy uniwersalną strukturę biznesplanu.
Uniwersalna struktura biznesplanu przedstawia się następująco:
- streszczenie – w którym należy podać najważniejsze informacje o przedsiębiorstwie, rozwinięte w pozostałych punktach biznesplanu;
- ogólna charakterystyka firmy – ten element powinien zawierać informacje o:
- nazwie i formie organizacyjno-prawnej firmy,
- logo firmy,
- właścicielach firmy,
- zakresie działalności firmy,
- lokalizacji firmy;
- analiza strategiczna – w której należy podać:
- ocenę szans i zagrożeń, mocnych i słabych stron przedsięwzięcia (analiza SWOT),
- możliwe warianty rozwoju firmy i pozyskiwania inwestorów;
- struktura organizacyjna i plan zatrudnienia – tu podaje się informacje o tym:
- kto będzie kierował przedsiębiorstwem,
- jakie będą stanowiska w przedsiębiorstwie,
- jaki będzie zakres obowiązków pracowników zajmujących poszczególne stanowiska,
- ilu będzie pracowników, o jakich kwalifikacjach i jak będą rekrutowani oraz w jaki sposób będą wynagradzani za wykonaną pracę;
- plan techniczny – który powinien zawierać informacje o tym:
- ile środków będzie potrzebnych na rozpoczęcie i prowadzenie działalności,
- skąd pozyskać te środki,
- jaka będzie wielkość produkcji,
- skąd pozyskiwane będzie zaopatrzenie;
- analiza rynku i plan marketingowy – w którym zawiera się informacje:
- o rynku, na którym firma będzie działać,
- szczegółowo charakteryzujące sprzedawane towary lub świadczone usługi,
- o podejmowanych działaniach marketingowych w celu przyciągnięcia klientów;
- plan finansowy działalności – w którym należy podać informacje o planowanych:
- przychodach,
- kosztach,
- zyskach przedsiębiorstwa;
- podsumowanie; analiza szans powodzenia i ryzyka – element, w którym podaje się wnioski wynikające z opracowanego biznesplanu oraz ocenia się, czy planowane działania, przy wskazanych uwarunkowaniach, mają szansę powodzenia.
W razie pytań proszę o kontakt poprzez dziennik elektroniczny.
Pozdrawiam i życzę miłego odpoczynku w wakacje.
Lisiecka Anna