TEMAT: Moja przyszłość zawodowa
Cel ogólny:
- uzupełnienie informacji na temat systemu edukacji;
- zapoznanie z zagadnieniami dotyczącymi planowania oraz wyznaczania celów edukacyjnych i zawodowych;
- analiza i synteza informacji przydatnych w planowaniu kariery zawodowej.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wytycza ścieżkę kariery;
- definiuje swoje cele według ustalonych kryteriów;
- planuje działania.
- Wprowadzenie
Motto: „Jeśli nie wiesz, do jakiego portu żeglujesz, żaden wiatr nie jest dobry” (Seneka).
- System edukacji w Polsce
Ćwiczenie – system kształcenia – opracuj ścieżkę dalszego kształcenia i rozwoju zawodowego (dla zawodu, którego aktualnie się uczysz w BS I lub innego). Zastanów się, jakie masz możliwości rozwoju po ukończeniu BS I, np.: szkoła branżowa drugiego stopnia (BS II), kwalifikacyjne kursy zawodowe (KKZ), liceum dla dorosłych, podjęcie pracy zawodowej, założenie własnej firmy. Pamiętaj, że po uzyskaniu świadectwa dojrzałości, możesz kontynuować naukę na studiach.
- Planowanie – krok za krokiem
https://www.youtube.com/watch?v=_M5z21D35-Q
- Wyznaczanie celów metodą SMART
- http://www.kluczdokariery.pl/twoja-kariera/rozwoj-osobisty/wyznaczanie-celow/art,2,jak-formulowac-cele-metoda-smart.html
- https://pl.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T._(zarz%C4%85dzanie)
- http://www.marzeniawcele.pl/wyznaczanie-celow-metoda-s-m-a-r-t/
Ćwiczenie – wypełnij przedstawioną tabelę (Karta ćwiczeń – Wyznaczanie celów metodą SMART – Załącznik nr 1 ), samodzielnie zaplanuj swoją przyszłość zawodową, rozpisz ważne dla ciebie cele – z zastosowaniem metody SMART (ang. simple, measurable, achievable, relevant, timely defined – szczegółowy, mierzalny, ambitny, realistyczny, terminowy), a także wyznacz kolejne etapy w procesie dążenia do ich realizacji.
- Podsumowanie
Zachowaj swoje karty ćwiczeń i zaglądaj do nich co pewien czas, sprawdzając, na jakim etapie realizacji wyznaczonego celu jesteś w danym momencie.
Powodzenia
Marta Harasim-Stańko