TEMAT: Bilans kompetencji zawodowych i społecznych
CEL OGÓLNY: sporządzanie bilansu własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
- definiuje pojęcie zasobów, kompetencji oraz bilansu kompetencji;
- określa cele sporządzania bilansu kompetencji;
- sporządza bilans kompetencji.
- Przypomnijcie sobie o przeprowadzonych zajęciach, których celem było poznanie siebie, czyli analiza swoich zasobów – zainteresowań, zdolności, uzdolnień, kompetencji, predyspozycji zawodowych istotnych przy planowaniu przyszłości edukacyjno-zawodowej.
- Kompetencje
Eksperci rynku pracy podkreślają, że pracę otrzymuje się w 70 procent dzięki wiedzy czysto zawodowej i w 30 procent dzięki kompetencjom społecznym, a traci się pracę w 70 procent z powodu braku kompetencji społecznych i w 30 procent z powodu braku kwalifikacji zawodowych. Stąd też istnieje stała konieczność rozwijania się nie tylko w obszarze zawodowym, ale także w zakresie umiejętności społecznych.
Kompetencje to wiedza, umiejętności i postawy, które pozwalają realizować zadania w danej dziedzinie, wykorzystywane do realizacji czynności zawodowych. Kompetencje nie są cechami stałymi. Zmieniają się wraz z doświadczeniem oraz rozwojem zawodowym i życiowym człowieka.
Kompetencje zawodowe są ściśle związane z przygotowaniem zawodowym, czyli rzetelną, aktualną wiedzą specjalistyczną i umiejętnościami z obszaru wykonywanych zadań zawodowych.
Przykłady kompetencji zawodowych:
- tworzenie oprogramowania w określonych językach,
- obsługa programu graficznych,
- opracowywanie strategii marketingowych,
- wykonywanie zdjęć,
- obsługa urządzeń biurowych,
- obsługa maszyn,
- prawo jazdy,
- prowadzenie rachunkowości,
- przygotowywanie potraw,
- uprawnienia (np.: uprawnienia SEP, uprawnienia do obsługi wózków widłowych).
Kompetencje społeczne nie są bezpośrednio związane z wykonywanym zawodem, ale mają bardzo duże znaczenie dla efektywnego działania w miejscu pracy, wpływają na jakość wykonywanych zadań związanych z kontaktem z innymi ludźmi.
Przykłady kompetencji społecznych:
- kompetencje komunikacyjne (interpersonalne),
- umiejętność pracy w zespole,
- umiejętność mediacji i negocjacji,
- kultura osobista,
- budowanie pozytywnych relacji z przełożonymi i współpracownikami,
- autoprezentacja,
- sumienność i rzetelność w wykonywaniu powierzonych zadań,
- punktualność i samodyscyplina,
- umiejętność zarządzania czasem,
- umiejętność analitycznego myślenia.
- Bilans kompetencji jest rozumiany jako proces służący zidentyfikowaniu i przeanalizowaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych osoby, w tym jej uzdolnień i motywacji, w celu opracowania planu rozwoju zawodowego, planu reorientacji zawodowej lub projektu szkolenia. Bilans kompetencji może być wykorzystywany do analizy doświadczeń zawodowych, oceny pozycji zawodowej i planowania ścieżki kariery.
Zalety bilansu kompetencji:
- rozpoznawanie i sprawdzanie kompetencji,
- efektywne i skuteczne ukierunkowywanie na wybór ścieżki edukacyjno-zawodowej,
- wspieranie osób w trudnej sytuacji na rynku pracy – pomoc w wejściu lub powrocie na rynek pracy,
- wsparcie podczas autoanalizy wiedzy, umiejętności i postaw, które posiadamy i rozwijamy,
- pomoc w ocenie swoich pasji, zainteresowań – odpowiedź na pytanie, czy mogą być one naszymi atutami na rynku pracy?
4. Wypełnij kartę kompetencji zawodowych i społecznych –
Karta kompetencji zawodowych i społecznych
Marta Harasim – Stańko
rastanko@wp.pl