28.04.2020r.
Temat: Budowa, otrzymywanie, właściwości wybranych soli.
- Zapoznanie z pojęciem sól oraz ze wzorem ogólnym soli
Sole to związki chemiczne zbudowane z kationów metali (lub grupy amonowej) oraz reszt kwasowych
Wzór ogólny soli n m
MmRn
gdzie: M-symbol chemiczny metalu
R-reszta kwasowa
n-wartościowość metalu
m-wartościowość reszty kwasowej
- Zapoznanie z podstawowymi zasadami nazewnictwa soli oraz kształcenie umiejętności zapisywania wzorów soli na podstawie ich nazwy oraz tworzenia nazw soli na podstawie wzoru.
Nazwy systematyczne soli tworzy się od nazw kwasów. Nazwy soli kwasów beztlenowych mają końcówkę –ek, a sole kwasów tlenowych końcówkę –an. Do nazwy kwasu od której pochodzi sól, dodajemy nazwę metalu w dopełniaczu np. chlorek sodu, siarczan (VI) miedzi (II).
Przypomnij wzory i nazwy kwasów oraz zapoznaj się z tworzenie wzorów i nazw soli
https://www.youtube.com/watch?v=Rv_fqqZUbKI
https://epodreczniki.pl/a/budowa-soli-i-ich-nazewnictwo/D1UKPryP1
https://www.youtube.com/watch?v=EhEGkcQ54Qk
Nazwy wybranych soli
Nazwa soli | Przykłady soli |
Chlorek
-sól kwasu chlorowodorowego HCl |
I I
Chlorek sodu – NaCl II I Chlorek wapnia – CaCl2 III I Chlorek glinu – AlCl3 |
Siarczek
-sól kwasu siarkowodorowego H2S |
I II
Siarczek potasu – K2S II II Siarczek magnezu – MgS III II Siarczek żelaza (III) – Fe2S3 |
Azotan (V)
-sól kwasu azotowego (V) HNO3 |
I I
Azotan (V) srebra (I) – AgNO3 II I Azotan (V) baru – Ba(NO3)2 III I azotan (V) glinu – Al(NO3)2 |
Siarczan (VI)
-sól kwasu siarkowego (VI) H2SO4 |
I II
Siarczan (VI) sodu – Na2SO4 II II Siarczan (VI) magnezu – MgSO4 III II Siarczan (VI) żelaza (III) – Fe2(SO4)3 |
Węglan
-sól kwasu węglowego H2CO3 |
I II
Węglan potasu – K2CO3 II II Węglan wapnia – CaCO3 |
Fosforan (V)
-sól kwasu fosforowego (V) H3PO4 |
I III
Fosforan (V) litu – Li3PO4 II III Fosforan (V) magnezu – Mg3(PO4)2 III III Fosforan (V) glinu –AlPO4
|
- Zapoznanie z metodami otrzymywania soli oraz ćwiczenie umiejętności pisania równań reakcji otrzymywania soli.
https://www.youtube.com/watch?v=DPkvjQpMYAE
https://www.youtube.com/watch?v=P2Pw485rBBU
Niektóre z metod otrzymywania soli poznaliście podczas omawiania lekcji z udziałem tlenków, wodorotlenków oraz kwasów.
Zapisz w zeszycie notatkę – notatka-sposoby otrzymywania soli
https://epodreczniki.pl/a/reakcja-zobojetniania/D1GFj8cYa
https://epodreczniki.pl/a/inne-metody-otrzymywania-soli/DKhGgv1dB
https://epodreczniki.pl/a/otrzymywanie-soli-w-reakcji-kwasow-z-metalami/DcbndW5YM
https://epodreczniki.pl/a/wytracanie-osadow/DuWAGWaya
- Zapoznaj się z doświadczeniem chemicznym – Reakcja zobojętniania zasad kwasami
Obejrzyj doświadczenie a następnie zapisz w zeszycie schemat, obserwacje i wnioski
https://www.youtube.com/watch?v=8nBSL90zYUw
- Zapoznaj się z właściwościami oraz zastosowaniem wybranych soli,
Sole to najczęściej ciała stałe o budowie krystalicznej, mające różne barwy.
Ze względu na rozpuszczalność soli wyróżniamy sole rozpuszczalne i nierozpuszczalne w wodzie.
Sole trudno rozpuszczalne lub praktycznie nierozpuszczalne w wodzie otrzymujemy w reakcjach nazywanych strąceniowymi.
Sole są powszechnie używane w życiu codziennym, wytwarza się z nich leki, kosmetyki, barwniki, nawozy sztuczne, pigmenty, lakiery, farby. Znalazły również zastosowanie w budownictwie.
https://epodreczniki.pl/a/zastosowanie-soli-i-ich-wplyw-na-srodowisko-przyrodnicze/DEVkP679p
- Podsumowanie:
Powtórz nazewnictwo systematyczne soli, wzory sumaryczne soli oraz otrzymywanie soli.
https://epodreczniki.pl/a/sole—podsumowanie/DgIee1PUa
- Rozwiąż z podręcznika zadania 1 oraz 2 strona 202-203.
Rozwiązania zadań proszę przesłać 28 kwietnia do godz.21.00 na adres e-maila: justyna.filipiak7@gmail.com
Pytania oraz informacje zwrotne, proszę kierować na podany adres e-mail lub poprzez dziennik elektroniczny, wpisując w tytule imię i nazwisko ucznia oraz klasę.
Pozdrawiam
Justyna Filipiak